4.1. Wychowanie w duchu tradycji kawaleryjskich
W różnych epokach historycznych, zależnych od potrzeby miejsca i czasu możemy rozróżnić kilka modeli wychowania których celem było wykorzystanie ofiarnego i oddanego państwu obywatela:  
  • Wychowanie rycerskie,
  • Wychowanie kawaleryjskie.
Wychowanie kawaleryjskie, to system wychowania stosowany w okresie międzywojennym II RP; kandydat na żołnierza pełnił najpierw służbę w okresie rekruckim, gdzie jako ułan podchorąży szkolił i wychowywał się według programu, regulaminów i instrukcji do szkolenia opracowanych przez Departament Kawalerii Ministerstwa Spraw Wojskowych (MSW) na potrzeby brygad i pułków kawalerii.
Centrum Wyszkolenia Kawalerii w Grudziądzu (CWKaw.) jako główny ośrodek szkoleniowy powołany został od 1 czerwca 1928 r. Celem CWKaw. było wpojenie w żołnierzy umiejętności i sprawności potrzebnych przyszłym dowódcom najpierw drużyn, a następnie plutonów, a później szwadronów.
Spełnienie programu szkolenia stawianym przed CWKaw. dawało:  
  • Wzorowe wyrobienie żołnierskie oraz dobrą, praktyczną znajomość służby kawaleryjskiej;
  • Wszechstronne wojskowe wyszkolenie teoretyczne i praktyczne;
  • Poznanie zasad taktyki walki kawalerii i innych broni, z którymi kawaleria współdziałała na polu walki;
  • Wychowanie w duchu patriotyzmu i wielkich, narodowych tradycji rycerskich.
Środki wychowawcze stosowane przez oficerów w CWKaw. były następujące:  
  1. przykład osobisty dowódcy,
  2. wpajanie przywiązania do tradycji kawaleryjskich,
  3. ćwiczenia fizyczne i rygor,
  4. warunki życia i otoczenia,
  5. oddziaływanie na uczucia szkolonego,
  6. pobudzanie sił duchowych, takich jak:  
    • obowiązek wobec ojczyzny,
    • kult wodza,
    • honor żołnierski,
    • karność,
    • męstwo i odwaga,
    • koleżeństwo,
    • przywiązanie do wodza,
    • duch kawalerii.
Wychowanie ma decydujący wpływ na osobowość w kształtowaniu się psychiki i charakteru przyszłego człowieka - kawalerzysty. Przyniesione na świat wrodzone zadatki nie wyznaczają możliwości rozwoju osobowości.